zaterdag 27 oktober 2007

Congruentie

Wikipedia over congruentie:
"Congruentie betekent overeenstemming tussen denken, voelen en spreken. Deze term kreeg door Carl Rogers veel aandacht. In de praktijk is er vaak een verschil tussen wat we denken en voelen, of tussen wat we denken en zeggen. Dit verschil wordt ook genoemd niet congruent zijn, of discongruent zijn. Deze term slaat dan ook op het echt en oprecht zijn, eerlijk naar zichzelf en anderen. Mensen zijn gevoelig voor congruentie. We vertrouwen mensen die congruent zijn."

Ik denk dat ik daarom ook een hekel heb aan mensen die zichzelf heel goed kunnen verkopen maar waarvan ik, en heel veel mensen met mij vermoed ik, direct in de gaten hebben dat er veel gebakken lucht bij zit. Het is niet leuk als ik het nĂ­et in de gaten heb en er via de harde weg achter kom.

Geen opmerkingen: