zondag 10 oktober 2010

Over de waarde van een mens

Van 't weekend bij mijn zwerftochten op het internet kwam ik een filmpje van Trudy Dehue, hoogleraar wetenschapstheorie en wetenschapsgeschiedenis, tegen. Zij heeft het boek 'Depressie-epidemie' geschreven.
Wat ik zo mooi vind is dat zij in onderstaand filmpje helder schetst waaraan de waarde van de mens op dit moment, in deze maatschappij wordt ontleend. Zij stelt dat je waarde hoog ingeschat wordt als je ondernemend bent, succesvol, risiconemend, daadkrachtig, veerkrachtig, dominant, manipulatief, ongenaakbaar en grensverleggend. De verlegen, vriendelijke, zorgzame, eerlijke rustige mensen kunnen hierdoor een lager gevoel van zelfwaardering krijgen. Hier herken ik wel wat in en ik ben blij met zo'n glanzend steentje voor mijn mozaïek.


Geen opmerkingen: