woensdag 5 februari 2014

Een schrijfgong met Etty Hillesum als inspiratie


Gister ben ik begonnen met een schrijfgong. Wat is een schrijfgong zal je zeggen. En ja, daar had ik ook nog nooit van gehoord. Via facebook kwam ik het tegen. Een gong is dat je 100 dagen achter elkaar een zelfde oefening met aandacht doet - een principe uit de traditie van de Qi Gong. Dit vraagt om doorzettingsvermogen om het iedere dag te doen. Christine de Vries, schrijfster van o.a. Dagboek als spiegel, heeft dit principe verenigd met schrijven. Zij heeft voor déze schrijfgong (ze heeft meerdere thema's) twee begrippen (Buddhistisch kwartier en de gong van 100 dagen) samengevoegd. De website van Christine en meer info over deze gong is hier te vinden.

De term Buddhistisch kwartier komt letterlijk van Etty Hillesum en het bijzondere is dat de gong 100 dagen duurt en dat het 100 jaar geleden is dat Etty  werd geboren.
Het aardige hiervan is dat je weet dat er nog een hele grote groep mensen is die ditzelfde doen op dezelfde dag als dat jij het doet. En je krijgt inspiratie middels een citaat uit één van Etty's boeken.
Dus ik heb het mooie schrift gepakt wat al een hele tijd ligt te wachten, heb nagedacht over de plek waar ik zal schrijven en ben dus begonnen.

En ik ben heel benieuwd of ik het 100 dagen volhoudt :). Het voelt vooralsnog heel goed.


Geen opmerkingen: