woensdag 26 september 2007

College B&W Leeuwarden

Gisteravond heb ik een inspraakavond ervaren rondom de toekomst van Leeuwarden. Het college van B&W wilde graag feedback van burgers. Ik werd uitgenodigd door iemand van 'chaos is het de nieuwe organisatie' en had daardoor ook een beetje de verwachting dat er iets verrassends zou gebeuren. Het was verre van verrassend. In het publiek zaten raadsleden uit Leeuwarden en andere gemeenten uit Friesland; verslaggevers; ambtenaren; en hier en daar een verdwaalde burger die ook nog nauwelijks aan bod kwamen. En blijkbaar zijn Andries van Weperen en Kees van Anken bekende namen aan wiens mening waarde gehecht wordt. Voor het overige niets nieuws onder de zon. Een gemiste kans voor het B&W volgens mij. Wat er allemaal gaande is, in de sfeer van netwerken in relatie tot de economie is volgens mij nog een onontgonnen terrein. En het aanstormende talent van de Generatie Einstein is volgens mij niet in beeld.

Woorden als 'onderscheiden', 'profileren', 'uitbuiten/nutten' zijn vaak genoeg genoemd om een bullshitbingo te kunnen doen. In mijn ogen houdt duurzaamheid in dat je begrijpt dat leiderschap volgerschap is. En dat je eerst altijd de reis naar binnen maakt voordat je naar buiten gaat. En ik denk dat de behoefte om je te profileren en te onderscheiden dus principieel tegenover duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen staat. Eerder hoorde ik van een discussie tussen burgemeesters van een aantal steden in de provincie rondom het thema 'elkaar iets gunnen'. Wat te denken van het profiel dat Leeuwarden een stad is die haar burgers, haar collega-gemeenten en haar landelijke collega-steden iets gunt.

Geen opmerkingen: