maandag 7 januari 2008

Goed nieuws wat ik las in een blog van Jorrit Timmermans van The Project Network

"De bange haas die vlucht voor de vos, raakt getraumatiseerd. Dat is de natuur en zo werkt het. Peter Levine, wereldwijd bekend om zijn kennis over trauma healing, komt op 16, 17 en 18 juni naar Nederland. Net zo goed dat wij natuur zijn, loopt ieder van ons in meer of mindere mate trauma op in het leven. Hiervoor hoef je niet het slachtoffer te zijn geweest van misbruik, geweld of ingrijpende verliezen. Het kan zijn dat je moeder je een keer niet van de kleuterschool kwam halen of dat je uit het kinderzitje van je vader's fiets viel. Deze pijnlijke momenten laten trauma achter. Er is een groot verschil. Dieren gaan heel anders om met trauma dan wij dat doen. De haas die ontkomen is aan de vos ligt een tijdje als dood op de grond. Daarna begint hij heftig te trillen om zo de bevroren energie in beweging te brengen. Nog enigszins verdwaasd staat hij langzaam op om een paar minuten later vrolijk springend zijn pad te vervolgen. Mensen gaan hier heel anders mee om. Onze maatschappij heeft ons niet geleerd het trauma 'uit ons lijf te trillen'. Het blijft dus zitten en bevriest ons. En omdat de energie niet weg kan, zoekt het op andere manieren een uitweg. Rare fobieen en ongewenst gedrag kunnen dan ontstaan. Een aantal maanden geleden las ik het boek 'Waking the Tiger' van Peter Levine waarin hij omschrijft hoe wij het bevroren trauma in ons lichaam op kunnen sporen. Om het daarna weer in beweging te krijgen zodat de levenskracht weer door ons heen stroomt. Het lichaam helpt ons hier enorm bij want het weet wat goed voor ons is. Dat is wat mij zo aanspreekt. Diepgravende psychologische zelfreflectie is niet nodig. Je lichaam kan je op elk moment vertellen waar je vast zit. Ik wilde dit zelf ervaren en heb een aantal keren Somatic Experiencing ondergaan bij Carolien Entrop. Ik zoomde daar in op de spontane bewegingen van mijn lichaam en merkte dat daarmee oude verhalen en overtuigingen naar de oppervlakte kwamen. Zo kreeg ik inzicht in wat mij was overkomen en welk effect dat op mij had. De helderheid die me dat gaf, vond ik heel bevrijdend. Vorige week heeft Norbert Netten geregeld dat Peter Levine in 2008 naar Nederland komt. Hier ben ik erg enthousiast over. Levine zal op 16 juni samen met Sonia Gomez een lezing geven over de werking en het bevrijdende effect van zijn methode, Somatic Experiencing. Op 17 en 18 juni zal hij workshops verzorgen waar deelnemers Somatic Experiencing voor zichzelf kunnen ervaren. Meer informatie hierover volgt later op www.theprojectnetwork.nl." Geschreven door Jorrit Timmermans maar zo mooi helder verwoord dat ik het heb gedeeld

Geen opmerkingen: