Afgelopen weekend vertelde manlief over stippen en cirkels aan onze kinderen. Drie mooie mensenkinderen waar ik trots op ben. Alledrie net of nóg net in de puberleeftijd en dat vraagt soms om een verhaal of een metafoor. Deze keer ging het over relativeren. Als je bijna 18 bent meen je, ikke tenminste toen wel, dat je alles weet en dat je de wijsheid in pacht hebt. Zo ook onze oudste.
Vandaar het beeld van de stip en de cirkel.
Je moet je voorstellen dat jezelf een stip bent. Dan teken je een cirkel om jezelf heen als beeld voor datgene wat je 'weet'. Deze cirkel groeit gedurende je leven doordat je steeds meer leert en ontwikkelt. En doordat de omvang van de cirkel steeds groter wordt, krijg je een steeds groter bereik, een steeds groter 'uitzicht'. Hierdoor krijg je in de gaten dat hoe weinig het eigenlijk is wat je weet in relatie tot het grote geheel.
dinsdag 9 december 2008
vrijdag 28 november 2008
Over Ego, het Onbewuste en bescheidenheid
Een filmpje van Derren Brown waarin hij laat zien hoe het onbewuste werkt. Prachtig omdat het zo mooie relativering geeft aan mensen die gehinderd worden door een te groot ego. :-)
Labels:
Derren Brown,
ego,
Jasper van Impelen,
onbewuste
dinsdag 18 november 2008
maandag 17 november 2008
Richard St John over succes
woensdag 5 november 2008
Mindfulness
Vandaag ben ik begonnen met een training Mindfulness en krijg meteen een mooie spreuk kado van Jon Kabat Zinn, wiens gedachtegoed de basis is voor Mindfulness.
Pijn is onvermijdelijk, lijden is optioneel.
Pijn is onvermijdelijk, lijden is optioneel.
zondag 5 oktober 2008
vrijdag 3 oktober 2008
Abonneren op:
Posts (Atom)
