zondag 24 juni 2007

Verslaafd

Hoe ouder je wordt, hoe meer tijd je hebt door'leefd'. En hoe langer je al leeft, hoe groter het risico op teleurstellende ervaringen. Uit genoemde teleurstellingen ontwikkel je bepaalde patronen om je te beschermen tegen nieuwe teleurstellingen. Tijdens de opstellingendag, afgelopen vrijdag, heb ik aan den lijve ervaren hoe dat bij mij zit. En daar ben ik blij mee want zodra je bewustzijn krijgt over de patronen die je sturen weet je ook wat je te doen staat. Johannes B Schmidt, http://www.aptitude-academy.com, de trainer van de training 'Traumawerk' die ik bij hem heb gevolgd (en schrijver van het boek 'Inner navigation'), heeft me laten zien en ervaren dat je eigenlijk verslaafd bent aan de écht oude patronen. En dat die oude patronen zich niet laten doorbreken met je wil maar dat je je lijf daar bij nodig hebt. Hij gaat ervan uit, in navolging van Peter Levine (o.a. schrijver van het boek 'het ontwaken van de tijger'), dat overweldigende gebeurtenissen uit het verleden opgeslagen zijn in je autonome zenuwstelsel. En let op het woord 'autonoom', dat laat zich dus niet sturen door je hoofd. Wát een opluchting was dat voor mij! En die opgeslagen ervaringen kan je ruimte geven door je lijf het werk te laten doen, 'releases of old energy' noemt hij dat. Ik gun iedereen een kennismaking met Johannes en mocht je interesse hebben dan kan je op genoemde site kijken én ook op de site van het NTINLP. Een kwestie van gewoon doen!

Geen opmerkingen: