vrijdag 17 augustus 2007

Digitaal en analoog

Vanochtend sprak ik met Michiel Wijgmans en Jurriaan Mous, twee ondernemende jongens (ex-)studenten Communication en Multimedia Design van de NHL. Naast hun studie hebben ze een bedrijf opgezet (Lable; te volgen op http://twitter.com/lable) en lopen ze rond met meerdere ideëen. De afspraak stond in het teken van een Great Place to Meet in Leeuwarden. Fanny Koerts van Pentascope weet dat ik hiermee bezig ben, kwam genoemde jongens tegen; hoorde van hen dat ze met gelijksoortige plannen bezig zijn; en koppelde ons, erg leuk!

Wat ik bijzonder vond aan dit gesprek is te horen dat er gesproken wordt in termen van 'digitaal en analoog ontmoeten'. In mijn ogen leek het vanzelfsprekend dat ontmoeten analoog is. Dat je elkaar ziet; ruikt; hoort; evt voelt etc. Communicatie wordt voor 7% gevormd door woorden; voor 38% door de toon en voor 55% door je lichaamstaal.
Voor deze jongemannen is ontmoeten bijna vanzelfsprekend digitaal: msn, Hyves, mail, sms, noem maar op.

Kennelijk wordt datgene wat ik geleerd heb rondom communicatie ingehaald door de ontwikkelingen bij de jongere generatie. En waarom ik dit nu bijzonder vind, is dat ik voel dat beide, digitaal én analoog, van belang zijn en dat ze alleen beide kunnen bestaan als je nieuwsgierig blijft naar het 'andere'. Ik denk dat er dan pas ruimte komt om te kunnen verbinden en ontwikkelen.
Deze nieuwsgierigheid was vanochtend prima in orde. Een goede start van een nieuw werkseizoen!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Jeltine,

Wij vonden het hartstikke leuk dat we je konden onmoeten en onze ideeën delen.
Ik vond het verrassend om te zien dan we, ondanks het verschil in generatie, ondanks onze volkomen verschillende achtergronden, we zo veel op één lijn zitten qua waarden en denkpatronen!

Vriendelijke groeten, Michiel

Anoniem zei

Ha ha Jeltine, dat hyven is dus inderdaad zo gek nog niet. Leuk stukje, ben benieuwd of dit verhaal een staart krijgt. Het idee is gewoon super!