zaterdag 17 januari 2009

Inspiratie en schilderen


Sinds de zomer maak ik deel uit van een atelierclub. Een groep vrouwen die schildert op verschillende manieren. Zelf ben ik bezig met Sumi-E; japans penseelschilderen. En dat vind ik heel erg leuk om te doen. Het is een meditatieve manier van schilderen die eigenlijk gelijk opgaat met je ademhaling. Daarnaast is het klaarzetten van je spullen een ritueel op zich en als je het helemaal goed doet (wat ik niet altijd doe ivm tijd) maak je ook je eigen inkt.

Eerst ben ik beziggeweest met het naar buitenbrengen van beelden die ik in mijn hoofd heb. Toen heb ik geprobeerd een Aziatische waterbuffel te schilderen (best moeilijk eigenlijk ;-)) Maar mijn eerstvolgende project is het geven van eigen invulling van het chinese teken voor Veiligheid. Ik ben op dit idee gebracht door Hans Kisling, de samensteller van het boek 'China-Y, chinese characters for everybody', een prachtig boek waar kunstwerken van allerlei verschillende kunstenaars zijn verzameld en waarbij het kunstwerk een associatie is op een bepaald chinees teken. Een práchtig boek. Zie ook www.china-y.com.

Al sinds enige tijd gebruik het chinese teken voor veiligheid als avatar. En door hem kreeg ik de inspiratie om mijn eigen uiting te geven aan dat teken middels Sumi-E. Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen: