dinsdag 23 september 2008

Wat hypnagoge hallucinaties en onze hond Joy met elkaar te maken hebben

Voordat ik ga slapen, op dat hele dunne randje tussen wakker en slaap, krijg ik vaak beelden voor mijn ogen. Soms lelijk, gruwelijke en monsterachtig of soms ridders, paarden en karkassen in de woestijn of soms abstracte beelden die me angst inboezemen. Daardoor is de weg naar stilte, rust en slapen soms minder prettig dan ik zou willen. Nu zei er iemand tegen mij dat ik zou kunnen proberen die beelden naar buiten te brengen, bijvoorbeeld door te tekenen of te schilderen.

Sinds kort volg ik lessen Sumi-E, de techniek van het schilderen met inkt op rijstpapier, zie ook http://home.tiscali.nl/mvdheuvel02/Zen%20&%20Sumi-e.htm. En zo deed zich de gelegenheid zich prachtig voor om iets te gaan doen met die beelden. Bij Sumi-E is het belangrijk dat je eerst zelf in rust komt en dat je je penseelstreken zet op het ritme van je ademhaling. En ik heb hierdoor twee, naar mijn eigen mening redelijk geslaagde ;), tekeningen gemaakt.

Vorig jaar heb ik de training Traumawerk gevolgd, met de bedoeling het geleerde te kunnen gebruiken in gesprekken met cliƫnten, maar zo'n training heeft ook een flinke impact op je eigen persoonlijke ontwikkeling. Aan het eind van die training heb ik een pup opgehaald onder Rotterdam en hem de naam 'Joy' gegeven, Vreugde. En de achterliggende gedachte was dat ik meer ruimte wilde geven aan vreugde in mijn leven en de hond was de metafoor.

Terug naar de Sumi-E: ik kom van de les thuis en zet mijn schilderkistje op de grond met mijn tekeningen en al. Er gebeurt van alles: een zoon met de teen uit de kom, een dochter die thuis komt van excursie en waar het ophalen erg verwarrend verloopt en het vooruitzicht dat 's avonds onze andere hond een spuitje zou krijgen om in te slapen. Niet helemaal mijn hoofd op scherp dus :)

De volgende ochtend kom ik in de garage en zie in de mand van de Joy de restanten van mijn tekeningen. En ik moest eigenlijk wel lachen omdat ik het een mooie metafoor vind. Hij, die voor vreugde staat, vrat letterlijk mijn monsterachtige beelden op.

Geen opmerkingen: